What’s On → 2015

Annemarie_Heinrich__Intenciones_secretasAnnemarie_Heinrich__Secret_Intentions


Event Details

This event finished on 06 July 2015


20.03—_06.07.2015
Génesis de la liberación femenina 
en sus fotografías vintage
Inauguración: Jueves 19 de marzo, 19:00
Curadores: Victoria Giraudo y Agustín Pérez Rubio 


Con una selección de 90 fotografías vintage, producidas entre los años 30 y 60, esta exposición busca rescatar la obra más personal e íntima de Annemarie Heinrich (Darmstadt, Alemania, 1912 – Buenos Aires, 2005), y plantear la pregunta: ¿Es posible entender su obra bajo los parámetros de un proto-feminismo?

Emblema de la fotografía argentina del siglo XX, sus búsquedas artísticas más personales quedaron relegadas detrás de su producción comercial, que la consagró como una de las grandes retratistas del cine argentino de los años 40. Vanguardista en su forma de aproximarse al cuerpo y a la sensualidad femenina, la exposición se centrará en sus desnudos y en el registro de su mundo íntimo y familiar. Estas piezas revelan la mirada de una mujer libre y desprejuiciada, que se anticipa en muchos temas al movimiento feminista de los años 60.

Intenciones secretas reunirá fotografías vintage (copias de época realizadas por la propia artista) pertenecientes al archivo de la familia y a la colección de MALBA, que ya cuenta con tres obras de Annemarie Heinrich: Autorretrato con hijos (1947), Autorretrato con Ursula (1938) y La mano (1953), las últimas dos adquiridas en 2014 en la feria arteBA, gracias al Programa de Adquisiciones del museo.


Annemarie Heinrich 

Darmstadt, Alemania, 1912 – Buenos Aires, 2005.

Comenzó el aprendizaje de fotografía en forma autodidacta en un cuarto oscuro hogareño. En 1930, abrió su primer estudio y en 1933 comenzó a colaborar con revistas sociales. En paralelo a esa actividad, inició su carrera como retratista de grandes figuras del Teatro Colón. Durante cuarenta años ilustró ininterrumpidamente las tapas de las revista Antena y Radiolandia. En la década del 40, trascendió por sus retratos de las estrellas del cine argentino: se especializó en dicho género y en el desnudo. Esta labor profesional tuvo como contrapartida un desarrollo experimental con la imagen fotográfica llevado a cabo particularmente durante sus viajes. Heinrich fue pionera en el trabajo con la fotografía como arte.

Su primera muestra individual fue en Chile 1938 y de allí en más realizó en forma permanente numerosas muestras en el país y en el extranjero. Fue Fundadora de la Carpeta de los Diez, del Consejo Argentino de Fotografía, y directivo de la Asociación de Fotógrafos Profesionales. Fue jurado de la Federación Argentina de Fotografía y del Foto Club Buenos Aires, y Honorable Excelencia de la Federation Internationale de l’Art Photographique, entre otras distinciones. Vivió y trabajó en Buenos Aires desde 1926 hasta su muerte en 2005.


Registro en video

03.20—_07.06.2015
Genesis of women’s liberation
in her vintage photographs
Opening: Thursday, March 19, 7:00 p.m.
Curators: Victoria Giraudo and Agustín Pérez Rubio 


The show features a selection of ninety vintage photographs—many of them on exhibit for the first time—from the thirties to the sixties. On the basis of feminist theory, the exhibition focuses on the more intimate and personal work of Annemarie Heinrich (Darmstadt, Germany, 1912– Buenos Aires, 2005).

“Argentine and Latin American art history has addressed Annemarie Heinrich’s production almost solely in terms of technique and medium; the way she, as a feminist creator, went about constructing the image has been largely neglected. In its attempt to analyze Heinrich’s work, this exhibition formulates a hypothesis informed by feminist theory: Can her production be understood as an early expression of the women’s liberation movement that would emerge in later years? Are her images a proto-feminist construction? Some of her work—and her own life story—would seem to suggest so,” states Agustín Pérez Rubio, artistic director of MALBA and co-curator of the exhibition.

Intenciones secretas brings together vintage photographs—that is, prints made by the artist herself—from Annemarie Heinrich’s archives, the MALBA collection, and private collections. The museum’s holdings already include three works by Annemarie Heinrich: Autorretrato con hijos [Self-Portrait with Children] (1947), Autorretrato con Ursula [Self-Portrait with Ursula] (1938), and La mano [The Hand] (1953). The last two were purchased at the 2014 edition of arteBA thanks to the museum’s Acquisition Program.


Annemarie Heinrich 

Darmstadt, Germany, 1912 – Buenos Aires, 2005.

Heinrich began experimenting with photography in a makeshift darkroom in her home. In 1930, she opened her first studio and, in 1933, she began working with local gossip magazines. During the same period, she began her career as a portraitist of important figures associated with the Teatro Colón. For forty years, she provided all the cover images for the magazines Antena and Radiolandia. In the forties, she became known for her portraits of Argentine movie stars, specializing in the portrait and the nude genres. In addition to her professional photography, she did more experimental work with the photographic image, especially during her travels. Heinrich was a pioneer in envisioning photography as an art form.

Her first solo exhibition was held in Chile in 1938 and it was followed by a great many exhibitions in Argentina and abroad. She was the founder of the Carpeta de los Diez and of the Consejo Argentino de Fotografía, and the director of the Asociación de Fotógrafos Profesionales. She sat on the jury of the Federación Argentina de Fotografía and the Foto Club de Buenos Aires. The awards she was granted over the course of her lifetime include an honorary excellence distinction from the Federation Internationale de l’Art Photographique. She lived and worked in Buenos Aires from 1926 until the time of her death in 2005.

Gallery of images